Waar houdt Trapper Schoepp zich mee
bezig als hij even wat vrije dagen heeft tijdens een drukgevulde
Europese tour? Dan bezoekt hij als zelfverklaarde amusement
park-afficionado een lokaal pretpark, en trakteert hij vervolgens een
handvol gegadigden op een privaat huiskamerconcert.
Bijna drie weken geleden landde de
getalenteerde moderne troubadour uit Wisconsin zonder
begeleidingsband in Duitsland om solo en akoestisch een hele resem
optredens te openen voor Xtra Mile Recordings-labelgenoten Skinny
Lister, wat logischerwijze voor een in tijd beperkte set en niet
altijd even makkelijke performomstandigheden zorgt. Alvorens het
vasteland in te ruilen voor het Verenigd Koninkrijk krijgen enkele
gelukkigen echter alsnog de kans om Schoepp in een meer relaxte
setting aan het werk te zien ergens tegen de Franse grens in het
verre westen van Vlaanderen.
Als Trapper tijdens openingsnummer
'Ballad of Olof Johnson' geconfronteerd wordt met een niet al te
stabiele geluidsinstallatie en snel besluit de hele show volledig
onversterkt af te werken, krijgt het geheel meteen een nog intiemer
annex unieker cachet mee. De betrokkenheid tussen publiek en artiest
stijgt nog dat tikkeltje hoger, en je krijgt alle schakeringen van
Schoepps kenmerkende stemtimbre in hun volle natuurlijkheid mee. Na
het in deze opstelling perfect gedijende 'Ogallala', prijst de
Amerikaanse singersongwriter middels de Bob Dylan-samenwerking 'On,
Wisconsin' een eerste keer overtuigend nieuwe plaat 'Primetime
Illusion' aan.
Schoepp is goed bij stem, speelt
accuraat en spitant gitaar, voelt zich duidelijk helemaal in zijn
sas, en doorspekt de hele show met talrijke anekdotes. Zo blijkt
'Shakedown' te handelen over de verhoogde militaire activiteit in het
Amerikaanse luchtruim tijdens het Trump-tijdperk, en eerste “hit”
'Tracks' over een schoolvriend die zich na het afstuderen buiten de
maatschappij besloot te plaatsen. Verder kom je ook te weten dat het
nieuwe album in grote mate getriggered werd door de dood van Tom
Petty. Schoepps muzikale held krijgt dan ook een gepast eerbetoon in
de vorm van een pakkende, ingetogen cover van 'Walls'.
Met nog een The Rolling Stones song
('Dead Flowers') op het menu, put de setopbouw verder zowat
evenwichtig uit al Schoepps releases, waarbij ook ep 'Bay Beach
Amusement Park' en debuut 'Run, Engine, Run' allerminst uit het oog
worden verloren. Voor de finale met ondermeer het opzwepende 'Freight
Train' krijgt de artiest extra ondersteuning op drums en saxofoon (de
geluidsinstallatie blijkt ook ineens weer te werken) van enkele
gastheren. Als kers op de taart volgt hierop als druk gesolliciteerde
bis een licht jazzy versie van 'Zippin Pppin', waarmee Trapper
Schoepp een even sympathieke als unieke avond, die de aanwezigen zich
nog lang als memorabel zullen heugen, besluit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten