Nog meer dan op het vijf jaar oude
debuut 'Rips' schuift Washington DC-punkveterane Mary Timony
momenteel met Ex Hex resoluut op richting retro stadionrock. Het
recente 'It's Real' grossiert immers in jaren 70-hardrockriffs en
-solo's, en baadt van kop tot teen in een wijdse, in galm gedrenkte
jaren 80-commerciële rocksound.
Het efficiënte, vooral (van alle
franjes ontdaan) ondersteunende drumwerk en de catchy maar
down-to-earthe, niet de hyperbolische emotie opzoekende vocalen,
zorgen er echter voor dat alles minder met het grote gebaar gebracht
wordt dan in de dagen van weleer het geval was. Zodanig blijft Timony
alsnog verbonden met haar muzikale roots, terwijl het de plaat
tegelijkertijd behoedt voor al te veel bombast. Houdt dit alles in
dat het geheel uitermate vlot het oor komt binnenwaaien, is de keerzijde
van de medaille dat de langspeler ook een eerder vluchtige indruk
nalaat.
Heb je te maken met de hardrock light
van 'Rainbow Shiner', de powerpop van 'Cosmic Cave' of de
balladeachtige afsluiter 'Talk to Me', telkens heb je het gevoel dat
de instant aanstekelijkheid gecounterd wordt door een licht gebrek
aan body. Waar 'It's Real' en bij uitbreiding het hele concept Ex Hex
op een verantwoorde manier garant staat voor good fun, zal het album
allicht geen al te memorabele plaats opeisen in de geschiedenis van
de rockmuziek.
Ex Hex live aan het werk zien kan
binnenkort onder meer in Brussel (31.05, Botanique) en op het Best
Kept Secret Festival (01.06, Hilvarenbeek).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten