vrijdag 11 maart 2016

So Pitted – 'neo': kille gelatenheid in panische wanhoop

Tweeëneenhalf decennium na de hoogdagen van het genre hebben ze in Seattle met So Pitted eindelijk volk gevonden dat de heavy stonervariant van grunge in een relevant, eigentijds en potentieel breedgedragen kader weet te plaatsen. 'Neo' grijpt volmondig terug naar een aantal elementen uit het verleden, en zet ze verhoudingsgewijs in een nieuwe constellatie die ze een loodzware, donkere feel meegeeft welke zelfs in de jaren 90 als extreem zou bestempeld zijn geweest.


De explosieve mix van rauwe, uit punk, noise en sludge samengestelde grunge en ijskoude industrial die we op dit debuut tegenkomen, geeft uiting aan een soort kille gelatenheid in een koortsdromerige wanhoop.

Wars van traditionele songstructuren en enige melodieuze betrachting laat het trio de gitaren, boven knetterende drums en aangedreven door een fel distorted, bas vervangende zware gitaarpartijen, woest en defaitistisch scheuren, piepen en kraken. Hierbinnen moet de stem van frontman Nathan Rodriguez het vooral van de brute kracht hebben, vermits de meticuleus opgetrokken ruwe geluidsmuur weinig ruimte laat voor subtiliteit en de klankkleur onder meer door een resem studio-effecten nauwelijks te onderscheiden valt. Dit alles resulteert in een aantal panische lappen agressief overkomende energie, met het dreigend dreunende 'feed me' als grootste uitzondering op de regel.

Sub Pop mag het in hun beeldvorming dan wel tamelijk opzichtig uitspelen dat de band een aantal uitvergrote grunge-elementen extra donker presenteert en dat hun uiterlijk naar Kurt Cobains rafelige voorkomen gestileerd lijkt, het neemt niet weg dat we Rodriguez, die blijk geeft van een gedegen artistieke visie, ten volle geloven.

Moest de marketing machine binnenkort helemaal aanslaan, krijg je vanavond trouwens een unieke gelegenheid So Pitted aan het werk te zien voor slechts 8 euro in Brussel (Homeplugged, 11.03).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten