In de schaduw van het fel
gemediatiseerde 'Montage of heck' verscheen onlangs nog een Kurt
Cobain-documentaire die een heel andere klok luidt. Terwijl je Brett
Morgens werkstuk, waarvan Melvins-frontman Buzz Osborne overigens
openlijk het waarheidsgehalte in twijfel trok, kon aanschouwen in
zowat alle grote bioscoopcomplexen, zal je je voor het door Benjamin
Statler geregisseerde 'Soaked in bleach' tot het internet moeten
richten.
De film steunt volledig op de research
van privédetective Tom Grant die reeds meer dan twintig jaar heftig
pleit om de zaak, die naar zijn mening al te snel als zelfmoord werd
geclassificeerd, te heropenen. Dat Courtney Love op 3 april 1994
(vijf dagen voor het levenloze lichaam van Cobain werd aangetroffen)
de voormalige politieman inhuurde om haar vermiste echtgenoot op te
sporen, blijft haar tot op de dag van vandaag achtervolgen. Grant
wantrouwde de hele situatie vanaf hun eerste ontmoeting, en besloot
prompt alle conversaties met betrokkenen op tape op te nemen.
Het frequente opduiken van deze opnames
versterkt uiteraard het geloofwaardigheidsgevoel van de docu
aanzienlijk, al kan je je tegelijkertijd afvragen in hoeverre dit
materiaal zomaar kan gebruikt worden. Daarenboven zijn er momenten
waarop het wel eens zou kunnen dat een aantal uitspraken uit hun
context gerukt zijn. Naast een uitvoerig terugblikkende Grant, komt
ook de Canadese onderzoeksjournalist Max Wallace, die eerder al
enkele boeken aan de materie wijdde en vanzelfsprekend op één lijn
zit met de detective, uitgebreid aan het woord. Om de objectiviteit
naar een gevoelig hoger niveau te tillen, laten de producenten
daarbuiten een heel aantal politieofficieren en forensische experts
opdraven, niet in het minst om aan te tonen dat het officieel
gevoerde onderzoek indertijd hoegenaamd niet volgens de regels
verliep.
Hoewel ook behoorlijk wat scenes worden
nagespeeld (met Daniel Roebuck in de rol van Grant), en de
overdramatiserende soundtrack bij momenten flink over the top gaat,
presenteert de prent zich hoofdzakelijk als droge non-fictie,
Hollywoodstyle weliswaar. Terwijl 'Montage of heck' duidelijk nog een
soort stilistische poëzie nastreefde, is 'Soaked in bleach' zo goed
als volledig gefocust op het blootleggen van feiten. Het moet
trouwens gezegd dat de makers over behoorlijk wat argumenten
beschikken om hun theorie te staven.
Zo wordt het autopsierapport tot op de
dag van vandaag om onduidelijke redenen achtergehouden, blijkt de
plaats waar de kogelhuls zich bevond niet te kloppen en is de in
Cobains bloed aangetroffen hoeveelheid heroïne verdacht hoog. Verder
weet Grant gerede twijfel op te wekken aangaande de authenticiteit
van de volledige zelfmoordbrief. Meest opzienbarend zijn uiteindelijk
de verklaringen van Rosemary Carroll, advocate van het
rock-'n-rollkoppel en meter van Frances Bean, die Courtney's versie
van de feiten resoluut tegenspreekt en zich daarenboven uitlaat over
een destijds op til staande echtscheiding met immense financiële
gevolgen voor de weduwe. Het probleem hiermee is dan weer dat ze haar
statements (weliswaar opgenomen) enkel tegenover Grant uitte in de
privésfeer en ze niet openbaar wil herhalen.
Al bij al geeft 'Soaked in bleach' nog
altijd geen onbetwistbaar uitsluitsel en doet het gros van de
gebrachte informatie al langer de ronde, waardoor je dus weinig echte
primeurs te weten komt. Wel krijg je de belangrijkste details nog
eens netjes op een rij gezet, en verwondert het toch enigszins dat
Tom Grant Cobains overlijden niet op het gangbare 5 april plaatst,
maar eerder één à twee dagen ervoor.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten