zaterdag 8 augustus 2015

La Luz – 'Weirdo shrine': uitmuntende opvolger

Dat La Luz ook met fuzz-adept Ty Segall achter te knoppen helemaal als zichzelf klinkt, geeft aan hoe sterk de vier dames als band in hun schoenen staan. De producer legt op 'Weirdo shrine' namelijk behoorlijk wat eigen accenten, en kiest doelbewust voor een organische totaalsound waarbinnen de instrumenten zich als één geheel bewegen en ritme en kadans een belangrijke rol spelen.


Terwijl er wel geregeld erg veel snee en focus op de tussen authentieke surf en doorleefde country & western schipperende gitaren komt te liggen (vooral in de solomomenten), heeft dit onder andere tot gevolg dat Alice Sandahl in vergelijking met 'It's alive' minder de kans krijgt individueel op de voorgrond te treden met haar fabelachtige keyboardspel. Niettemin kan de meer ondersteunende rol niet onderschat worden, net als die van Shana Clevelands sowieso al dromerige vocalen die aan de bescheiden kant in de mix liggen.

Hoewel dit een tikkeltje ten koste gaat van instant verstaanbare lyrics, pik je toch voldoende flarden van haar geïnspireerde poëzie op om helemaal mee in het verhaal te gaan. Thematisch grijpt de frontvrouw Charles Burns' comic 'Black hole' aan om op een eerder cryptische manier persoonlijk te worden zowel aangaande intermenselijke relaties als de maatschappij op zich. “My mind is hazy, but these freaks are crazy,” geeft de semi-titelsong een wat donker wereldbeeld mee.

Als vanouds staan er weer enkele duizelingwekkende instrumentals op de langspeler en kom je een evenwichtige mix tussen etherische slepers en to-the-pointe up-tempo nummers tegen. Verder strooien de Seattleites naar goede gewoonte kwistig de meest ingenieuze vocale harmonieën in het rond, en klinkt de band even overtuigend modern als retro. Dit laatste krijgt uitgesproken vorm op het flink door doowop beïnvloede 'I can't speak' waar de klankkleur van de backings rechtstreeks naar de fifties verwijst.

Uiteindelijk heeft Segall zich als producer vooral geconcentreerd op één van de sterkste punten van La Luz als band, namelijk hun technisch enorm hoge niveau als individuen gekoppeld aan het soepele, frivole en dynamische samenspel waar de groepsgeest vanaf spat. Clevelands tot de verbeelding sprekende songschrijverij en haar uitmuntende gevoel voor timing doen daarnaast de rest wel. Alles te samen maakt dit 'Weirdo shrine' een waardige opvolger van het overigens eveneens schitterende 'It's alive'.

Met het nieuwe album onder de arm vertrok La Luz zopas op een immens lange tour die hen dit najaar onder meer naar het Incubate Festival (18.09, Tilburg), Leffingeleuren (19.09, Leffinge), Madame Moustache (23.10, Brussel) en Paradiso (24.10, Amsterdam) brengt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten