donderdag 9 mei 2019

Tacocat – 'This Mess Is a Place': maatschappijkritiek in een bitterzoet punkrockjasje

Tacocats Emily Nokes heeft altijd vanuit haar eigen beleving van de wereld direct rondom haar geschreven, waarbij persoonlijke ergernissen niet uit het oog werden verloren. Leidde dit op langspeeldebuut 'Shame Spiral' (alweer uit 2010) en opvolger 'NVM' tot bekommernissen zoals niet op tijd rijdende bussen, pijnlijke maandstonden en de arrogantie van semi-professionele fietsers, werden de topics via 'Hey Girl' (vanop 'NVM') tegen 'Lost Time' (met rants gericht aan onder meer mansplaning en internetgetrol) allengs maatschappelijk relevanter. Vermits de huidige president van de VS zowat alle waarden veruitwendigt die diametraal staan tegenover dezen van Tacocat, besefte het kwartet uit Seattle het op de loer liggende gevaar van al te opzichtig revolterende lyrics die het kleurrijke combo potentieel zouden kunnen herleiden tot een louter politieke band.


“Too much to say, so I don't say anything, ” verklaart Nokes dan ook al snel op 'Hologram' dat de debatten op 'This Mess Is a Place' opent. In plaats van Trump en zijn gevolg direct aan te vallen, vervolgt ze de rest van het nummer met machtsstructuren in het algemeen te bekritiseren. Verder op de plaat worden onder meer ook mannelijke privileges ('Rose-Colored Sky') en de absurditeit van het hedendaagse leven ('The Joke of Life') op de korrel genomen. Doorgaans kiezen Nokes & co er echter voor de boodschap positiever te verspreiden. “Blijf vooral trouw aan jezelf,” krijg je bijvoorbeeld op 'Grains of Salt' te horen, terwijl 'Little Friend' een ode is aan het met een naïef-onschuldige blik naar de realiteit kijken, en 'New World' optimistisch een betere toekomst voorafspiegelt.

Waar op het dansbare 'Grains of Salt' voor het eerst synths hun weg vinden naar studio-opnames van de groep en doorheen de langspeler ook meer oldies-gerichte backingharmonieën dan voorheen het geval was opduiken, blijft Tacocat muzikaal opereren binnen het vertrouwde popgeoriënteerde punkrockspectrum waarin plaats is voor zowel fun als melancholie. Op een zomeravonds slepend einde na, levert dit in zijn geheel een behoorlijk up-tempo album op. Drumster Lelah Maupin speelt, af- en aangolvend, perfect in op het dynamische, tussen lichtvoetig aanstekelijk en akkoordenscheurend switchende gitaarwerk van Eric Randall, en de bas van – de onlangs in een online-poll tot grootste badass van de groep verkozen – Bree McKenna dat extra push geeft waar nodig om het dan weer over een melodieuzere boeg te gooien, lijmt het geheel natuurlijk aan elkaar en herinnert daarenboven bij momenten erg aan Kim Deal (zie bv. De intro van 'Crystal Ball').

Neem daarbij dat de diepe vocalen van Emily Nokes soepel en helder voor de dag komen, en je kan concluderen dat 'This Mess Is a Place', dat de overstap betekent van Hardly Art naar het gerenommeerdere Sub Pop, eens te meer een schot in de roos is. Tacocat blijft een uitstekend ijkpunt als moreel kompas van de wereld, draagt een authentiek, op vriendschap gestoeld bandgevoel uit, en weet het punkrockgenre heden ten dage nog steeds fris, relevant en meeslepend te houden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten