woensdag 29 mei 2019

Calvin Johnson in dB's (Utrecht) op 28.05.19


Om de vijfentwintigste verjaardag van het Utrechtse dB's, dat onder meer heel wat repetitieruimtes en een concertzaal herbergt, te fêteren, zullen gedurende een jaar met de regelmaat van de klok activiteiten in dit kader plaats vinden. De aftrap werd gegeven met een gratis toegankelijk, tot de verbeelding sprekend optreden van de legendarische Olympia muzieksceneveteraan Calvin Johnson.


Johnson reist per trein van speelstad naar speelstad en is traveling light. Zo houdt dit in dat hij in z'n uppie het podium betreedt met enkel en alleen een folkgitaar te zijner beschikking. Dit gegeven wordt daarenboven bijzonder en intiem in het kwadraat doordat de vroegere Beat Happening-frontman er bewust voor kiest stem noch gitaar te laten versterken, en zijn songs dus helemaal akoestisch de zaal in stuurt.

Uiteraard benodigt deze aanpak wegens de aard van de studioversies van heel wat nummers geregeld een hoge dosis inventiviteit, zoals opener 'Wherefore Art Thou?' meteen aantoont. Door de afwezigheid van de opzwepende beat die tevens de het geheel verbindende lijm vormt, deconstrueert de artiest de song opzichtig in een aantal bevreemdend bij elkaar passende stukken.

Met een uitgestreken gezicht en eigenlijk dito podiumact die grotendeels draait rond zijn lijzige bariton laat Johnson de sfeer van de avond langzaam onder de huid kruipen om daar exponentieel aan te dikken tot iets dat het midden houdt tussen beklemmend en beklijvend. Door bijvoorbeeld een verjaardagslied in te zetten voor dB's of via enkele andere nog steeds uitgestreken gebrachte luchtig verhalende intermezzo's wordt de ruim een uur aangehouden intensiteit af en toe eens gebroken. Zo ook door het al dan niet tongue-in-cheeke benenwerk tijdens een cover van Gene Vincents 'Crazy Legs'.

Terwijl het frame van de setopbouw met onder andere het titelnummer, 'Kiss Me Sweetly' en '(I've Still Got) Sand in My Shoes' is opgehangen aan het vorig najaar uitgebrachte 'A Wonderful Beast', brengt de K Records-oprichter ook behoorlijk wat ouder materiaal (zoals 'When You Are Mine' en 'I'm Down') en een handvol songs van andere bands waarin hij actief is. Een The Hive Dwellersnummer wordt nog ingetogen en klassiek gebracht, maar van danceproject Selector Dub Narcotic krijgen 'All for the Sake of Rhymin'' en het afsluitende 'Every Woman' een expressieve, poëtische voordrachtversie.

Het minste dat je kan zeggen is dat de start van dB's feestjaar meteen een schot in de roos was. Met Calvin Johnson haalden ze namelijk een klepper van formaat in huis die doorheen de jaren nog niets aan bezieling heeft ingeboet en die bovendien zorgde voor een unieke liveperformance van een welgekozen greep uit zijn uitgebreide oeuvre.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten