donderdag 14 maart 2019

Mozes and the Firstborn + Crackups in Muziekodroom (Hasselt) op 13.03.19


Eind januari voegde Mozes and the Firstborn het uitstekende 'Dadcore' toe aan hun exponentieel uitdijende oeuvre. Vanwege een druk intercontinentaal tourschema moest het Belgische publiek geduld uitoefenen tot maart om deze langspeler live gepresenteerd te krijgen.

Voor het zover is heeft de organisator echter nog iets bijzonders in petto. Na zeven jaar windstilte staan de Crackups (ondertussen zonder het the-prefix) namelijk voor het eerst weer samen op een podium, en daar zal het trouwens niet bij blijven. Het explosieve kwartet bracht immers een nieuwe single uit, kondigde een plaat aan voor later dit jaar en staat inmiddels reeds op enkele zomerfestivals geprogrammeerd. De gebrachte garagepunk die qua tempo het hele spectrum tussen speedrock en sludge bestrijkt, is stevig, recht in your face en visceraal aanstekelijk.


Ook al brengt Mozes and the Firstborn van meet af aan een duidelijke popmelodieuze variabele in de vergelijking, gaan de Eindhovenaars eveneens verrschroeiend van start. Frontman Melle Dielesen, die met priemende ogen de aanwezigen aanstaart wanneer hij opener 'Dadcore' inzet, laat voor het eerste kwart van de show zijn gitaar nog aan de kant om middels een expressieve, opzwepende performance de zaal in zijn greep te krijgen. Onder meer 'Seasons', 'Bloodsucker' en 'Hello' zetten daarenboven eens te meer in de verf dat gitarist Ernst-Jan van Doorn, strak groovend bijgestaan door bassist Corto Blommaert, zowel qua sound als riffs en riedels perfect in staat is het volle gewicht van de gitaarmuur te dragen.

Voor het beknopte, solo gebrachte 'Fly Out' haalt ook Dielesen zijn sixstring van stal, wat de dynamiek van het vervolg enigszins anders inkleurt. Tijdens songs als 'Blow Up', 'Scotch Tape Stick With Me' en 'OC/DC' rollen de geluidsgolven namelijk als een machtige oceaan heen en weer doorheen de Muziekodroomclub. Na een uitgebreide tour doorheen Amerika weet Mozes and the Firstborn perfect wat werkt in de setopbouw om een niet al te bekend publiek (het blijkt hun eerste optreden ooit in Hasselt) helemaal te overtuigen. Daarnaast staat de band – uiteraard helemaal gerodeerd – als een zich organisch bewegende, vierkoppige entiteit op de planken, niet in het minst door de aanpak van (nieuwe, tijdelijke, live- ?) drummer Jesper Albers die krachtig, secuur, gevarieerd en met een enorm oog voor de subtiliteiten in de dynamiek het geheel aanstuwt.

De anthemesk rockende afsluiter 'Marianne' zet dan ook een perfect orgelpunt op een meeslepende, dynamische en gedreven show.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten