Terwijl de populariteit van Tacocat aan
de andere kant van de oceaan aan een stijle opmars bezig is, lijkt
ook Europa hoe langer hoe meer gewonnen voor de melodieuze punkrock
van het kleurrijke viertal uit Seattle. Een goed volgelopen zaal op
een middernachtelijk uur in Tilburg zet deze stelling alleszins
kracht bij.
Na een ultrakorte line-check kan,
tijdens de aankondiging, een dolenthousiaste Nightbirds-organisator
zijn opwinding nauwelijks verhullen dat hij na twee jaar proberen
eindelijk Tacocat naar zijn podium kreeg. We zeggen er trouwens
donder op dat de jongeman allerminst teleurgesteld zal zijn in z'n
opzet. Met een overtuigende presentatie van hun nieuwste album weten
Emily Nokes & co de gemoederen van het publiek immers tot het
crowdsurfpunt te verhitten. Naast het nieuwe materiaal halen ook de
vlotjes herkende singles aangevuld met 'Psychedelic quinceañera' uit
'NVM' de setlist.
Waar bas, drum en gitaar elkaar voor
geen millimeter lossen en een krachtige en tegelijkertijd soepel
vloeiende dynamiek neerleggen, spreidt frontvrouw Nokes, in
vergelijking met de laatste keer dat we haar live aan het werk zagen,
zowel qua podiumperformance als zangstijl een opmerkelijke evolutie
tentoon. Zo staat 'Talk' zowat symbool voor de nieuwe diepgang die ze
sinds kort in haar vocalen weet te leggen. Daarnaast trekt ze,
tamboerijn vast in de hand, het overgrote deel van de aandacht
organisch naar zich toe middels een geheel eigen choreografie van een
soort stijlvol hoekige, moderne dans met ballet- en cheerleadinvloeden die niet
langer verwijst naar Kathleen Hanna.
Zonder de karakteristieke speelsheid te
verliezen bewijst Tacocat zich ten volle als een serieus te nemen
band die plezier en talent koppelt aan inhoud en vakmanschap. Het
applaus dat hen na het afsluitende horeca-anthem 'I hate the weekend' te beurt valt
is dan ook navenant oorverdovend. Gezien het tijdschema van het
festival zit een druk gesolliciteerde bisronde er helaas niet in.
Wel kan je Tacocat binnenkort nog eens
aan het werk zin in onder meer Gent (Café Video, 23.05).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten