Als startpunt van hun Europese
voorjaarstour haalde De Radio Is Gek geworden het Amerikaanse NOTS
naar De Kreun voor hun enige Benelux-show van de reeks. Met de
bevlogen eersteling 'We are NOTS' eiste het viertal uit Memphis zich
vorige herfst resoluut een mooie plek op in het alternatieve
gitaarmuziek landschap ergens tussen White Lung en Chastity Belt.
Met een sympathieke slacker-attitude
trapt het min of meer lokale Joe Speedboat vooreerst de avond in het
café op gang. Het trio rond frontman Jelle Vanlerberghe brengt
eerder flegmatiek een soort heel erg lo-fi postpunk op de planken.
Tussen het gerammel en gekraak vallen echter behoorlijk wat
uitstekende songs te ontwaren.
Wanneer NOTS niet veel later het podium
betreedt schiet zowel het tempo als de graad van strakheid meteen
resoluut de hoogte in. Hiervoor zijn in grote mate de puntige
gitaaraanslagen en scherpe vocale uithalen van frontvrouw Natalie
Hoffmann verantwoordelijk in samenspel met het fabelachtige, een
prominente plaats in de totaalsound innemende drumspel van Charlotte
Watson.
Aangevuld met de onconventionele, tot
de verbeelding sprekende blieps die Alexandra Eastburn uit haar
(toetsen)kastjes tovert en de beheerst monotoon melodieuze baslijnen
van Meredith Lones smeden de dames ziedende punkrock tot een
organisch overkomend geheel met psychedelische krautrockelementen dat
tegelijkertijd furie en Unheimlichkeit uitdraagt. Aan het (met onder
meer 'Insect eyes', 'Reactor', Strange rage' en het afsluitende
'White noise') door de debuutlangspeler gevormde frame word heel wat
nieuw werk opgehangen dat alvast veel beloofd aangaande het voor
later dit jaar geplande album.
Met een begeesterende, vinnige en
hypnotizerende show bewees NOTS zich op en top als geweldige
liveband.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten