Waar Protomartyr zich vorig jaar
definitief een in het oog springende plek aan de meer zwaarmoedige
kant van alternatieve rockkaart opeiste met (relatief) doorbraakalbum
'Under color of official right', zet het kwartet uit Detroit zijn
opmars onverwijld verder met opvolger 'The agent intellect'. Aan de
formule werd nauwelijks gesleuteld, eerder werd ze gefinetuned mits
een wat helderdere en vollere sound en qua lyriek een geregeld iets
persoonlijkere aanpak.
Zo weet de onheilspellend bezwerend
repetitieve ritmesectie nog steeds even soepel als organisch van
kadans te veranderen. Binnen de ruim getrokken grenzen van postpunk
verkent gitarist Greg Ahee, voor wie wijds dromerig en scherp
agressief amper een vingerknip van elkaar verwijderd lijken te
liggen, dan weer uiterst beweeglijk en (door de min of meer gewaagde
productie gesteund) enorm dynamisch alle hoeken van het spectrum. Dit
staat in schril contrast met de monotone slechts bij momenten naar
zingen neigende declamaties van moderne poète maudit Joe Casey die
hun kracht eerder uit een fabelachtige zeggingskracht gekoppeld aan
een gevarieerd metrum halen waardoor ze evenwel minstens evenveel
impact genereren.
Uit Casey's in flarden gebrachte
teksten spreekt niet alleen een zelfbewuste persoonlijkheid met
bakken levenservaring als intelligente outsider by nature, maar
tevens een grote belezenheid. Van aan de zijlijn van het burgerlijke
bestaan ventileert hij zijn vaak kritische observaties en
overpeinzingen aangaande onder meer maatschappij, religie en
filosofie waarbij hij zijn fantasie ongebreideld de vrije loop laat
en telkens op zoek gaat naar de meest tot de verbeelding sprekende
formulering. Je kan er haast donder op zeggen dat hij naast pakweg
Bukowski, Burroughs en Rimbaud ook onder meer Hesse, Goethe en Wilde
op de boekenplank heeft liggen.
Verder springt nog in het oog dat de
songs dikwijls abrupt met de deur in huis vallen en zich doorgaans
laten kennen door grillige structuren. Terwijl dit alles perfect
samenkomt in vooruitgeschoven single 'Why does it shake?' (waar de
frontman zijn zieke moeders volledig profane uitspraak in een nieuw,
universeel betekeniskader plaatst), volgt hier met 'Ellen' het meest
atypische nummer van Protomartyr tot nog toe op. Op dit liefdeslied
van over het graf, geschreven vanuit zijn overleden vaders standpunt,
waagt Casey zich zelfs even breekbaar als overtuigend aan een potje
croonen.
Het weze duidelijk dat de beslissing
die enkele jeugdige branieschoppers en een ruim tien jaar oudere
misfit een tijdje terug namen om met elkaar in zee te gaan, volmondig
een schot in de roos genoemd kan worden. Protomartyr combineert edge
en diepgang moeiteloos met sfeerschepping en blijft daarenboven
steeds vlot in het oor liggen.
Protomartyr live aan het werk zien kan
dit najaar onder meer in de Botanique (09.11, Brussel) & Rotown (19.11, Rotterdam) en op volgende
festivals: Le Guess Who? (20.11, Utrecht)
en Sonic City (21.11, Kortrijk).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten