dinsdag 16 juli 2019

Steal Shit Do Drugs & Proto Idiot in Café Chaff (Brussel) op 15.07.19


Een dag na hun verschijning op het grote Sjock Festival keerde Steal Shit Do Drugs goed acht maanden na hun eerste passage aldaar terug naar het kleinschalige podium van het Chaff-café, een biotoop waarin het Amerikaanse (post)punkkwartet nog steeds erg goed weet te gedijen.

Eerst is het echter de beurt aan het Britse drietal Proto Idiot dat grossiert in stevige, up-tempo garagepunk met een tongue-in-cheeke hyperkinetische inslag die vooral kan bogen op strak samenspel, een gestileerd edgy sound en een handvol aanstekelijke melodieën. Na een dikke tien minuten begeeft de gitaarversterker het echter onherroepelijk waardoor een korte break dient ingelast te worden waartijdens de hoofdact hun materiaal ter beschikking stelt. Ietwat gehaast breien de Engelsen alsnog een einde aan hun beknopte set waaruit blijkt dat ze bij momenten ook kunnen terugvallen op een standaard bluesy rock-'n-rollriff.


Aanvattend met Whiting Tennis gaat Steal Shit Do Drugs vervolgens verschroeiend van start met enkele intens scheurende lappen punkrock uit hun ondertussen alweer drie jaar oude debuutplaat. “Deze song heet 'Black Hole Sun',” leidt frontman Kennedy Carda hierna niet zonder een zweem van ironie een volgend nummer in om op ludieke wijze aan te geven dat de band uit Seattle komt. In werkelijkheid krijg je het nog niet op plaat verschenen, maar wel al een tijdje in de setlist circulerend 'Ice Cream Bars' te horen dat met zijn laidback groovende strofes voor het eerst de voet van het gaspedaal haalt.

Het uitlblijven van nieuw studiowerk heeft overigens allerminst met een gebrek aan songschrijverij te maken dan wel met een aantal onvoorziene bezettingswissels op gitaar. Met de door het muziekwereldje gepokt en gemazelde Robin Peringer (o.a. Band of Horses, Modest Mouse en Elliot Smith) hoopt de band ondertussen wel op een langdurige samenwerking. De onlangs geloste single 'Rollin' Around' (de eerste officiële release sinds lange tijd) laat alleszins het beste vermoeden.

Ook live blijkt het aanwerven van Peringer een schot in de roos. Zijn volle en tegelijkertijd snedige sound en gedecideerde, accurate spel laten de specifieke dynamiek van Steal Shit Do Drugs die voor een aanzienlijk stuk gedragen wordt door de met catchy hooks in het rond strooiende, dansbare ritmesectie, perfect intact. De performancegewijs expressieve en vocaal even krachtige als toonvaste Carda werkt zo begeesterend op het publiek in dat het zaaltje een hele tijd voor het inzetten van de definitieve finale ('Trash Man') helemaal wordt ingepalmd door een frivole, niet-agressieve, groovend hotsend en botsende moshpit. Op die manier zorgden Kennedy Carda & co voor een zinderende liveprestatie die halsreikend laat uitkijken naar een nieuwe langspeler.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten