donderdag 14 februari 2019

Trapper Schoepp – 'Primetime Illusion': onder de huid kruipend en catchy


Zowat zeven jaar na het indrukwekkende, met een flinke dosis country geïnjecteerde indierockdebuut 'Run, Engine, Run' heeft Trapper Schoepp, na het vertrek van gitaristen David Boigenzahn en Graham Hunt, de alternatieve rockfeel grotendeels van zich afgegooid, en heeft hij zowat alles in handen om uit te groeien tot een grote Americana-ster, zijnde een soepele, expressieve, emotioneel geladen stem, de potentie om – zowel qua muziek als qua lyrics – universeel toegankelijke songs met de nodige diepgang af te leveren, de steun van gevestigde waarden binnen het genre zoals The Wallflowers, The Jayhawks en Wilco (wiens Pat Sansone instond voor de productie van 'Primetime Illusion') en, last but not least, een recente boost aan exposure door een generatiesoverschrijdende samenwerking met Bob Dylan tot stand te brengen.


Het resultaat van deze geofficialiseerde co-songschrijverij (waarbij Schoepp een recent opgedoken flard tekst van Dylan ten tijde van diens debuutopnames afwerkte en op muziek zette) krijgt in de vorm van de tijdloze countryfolkballade 'On, Wisconsin' op het album een plaats als afsluiter annex orgelpunt. Eerder vatte 'Primetime Illusion' prima aan met enkele spitant melancholische midtempo folkrocksongs om dan via een verheartland-rockte cover van Sister Double Happiness' 'Freight Train' een eerste keer stevig uit de hoek te komen. Dit procédé krijgt even later een prima herhaling met op een stevige standaardriff drijvende, van een uiterst aanstekelijk refrein voorziene 'If All My Nines Were X's'. Volgend op het ingetogen pakkende 'Sleight Of Hand' vind je in het lichtjes western-getinte 'TV Shows' (dat zowat fungeert als titelsong) vervolgens misschien wel het beste nummer op de plaat.

In vergelijking met de drie jaar oude, vorige langspeler 'Rangers & Valentines' is de productie een pak soberder. Geen soulvolle backingkoren noch blazers of strijkers deze keer om de boel op te smukken, en in se hebben de songs dat ook niet nodig. Op de wegens de maatschappelijke relevante thematiek van 'What You Do To Her' erg passende bijdrage van vrouwlijke singer-songwriter Nicole Atkins na, rooien Trapper en broer Tanner (tevens bassist) in een ondersteunende rol het vocaal overtuigend met hun beiden. Het gebrachte materiaal is verder sterk genoeg om ook in een standaard rockbezetting met hier en daar een prominente rol voor pianotoetsen en een sporadisch gebrachte mondharmonica te staan als een huis.

Hoofdzakelijk steunend op de ingenieuze, meeslepende zanglijnen van de frontman, leverde Trapper Schoepp op die manier met 'Primetime Illusion' eens te meer een zowel erg catchy als onder de huid kruipend indringende langspeler af.

Trapper Schoepp live aan het werk zien kan binnenkort in onder andere Amserdam (28.03, Paradiso Noord) en Antwerpen (30.03, Kavka).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten