Onder invloed van een bijzonder
dramatische gebeurtenis is Shannon & the Clams' vijfde thematisch
erg zwaarbeladen uitgedraaid. Eind 2016 ging een tot gemeenschapshuis
voor kunstenaars allerhande omgebouwd en tot Ghost Ship omgedoopt
pakhuis in Oakland – een soort vrijhaven waar de bandleden kind aan
huis waren – in vlammen op waarbij zesendertig bewoners en
bezoekers het leven lieten. Dit kerfde uiteraard diepe wonden in de
ziel van Shannon Shaw & co en heeft aldus een niet geringe
invloed uitgeoefend op 'Onion'.
Op deze langspeler grossiert de band
natuurgetrouw in de hun kenmerkende, hedendaagse indiebenadering van
oldies pop, waar ze onder meer de groove, de rond reverb en echo
gecentreerde sound en de overvloedige arrangementen met vaak in
effect verdrinkende backingharmonieën van recycleren. Het helpt
natuurlijk dat frontduo Shaw en Cody Blanchard beiden vocaal
moeiteloos kunnen terugvallen op zowel de emotionele rasp als op de
melancholische snik zoals je die bij pakweg Del Shannon, The
Marvelettes of The Everly Brothers ook kan tegen komen.
Onion opent spitant met in het
openingstrio al meteen de twee vooruitgeschoven singles 'The Boy' en
'Backstreets' waarop Blanchard accuraat een beeld van binnenuit
schetst van het type Ghost Ship-bezoeker. Vaagweg Harry Belafonte in
herinnering brengend, krijgen 'If You Could Know' en 'I Never Wanted
Love' vervolgens een licht Caraïbische toets mee door
respectievelijk de swingende zanglijn en het door de bas aangegeven
zwierige ritme, een feel die even later ook op de titelsong nog eens
komt aanwaaien.
Dan is het met 'Did You Love Me?' tijd
voor de tegelplakker van dienst, waarna op het eerdere, vinnigere
elan wordt vedergegaan, bij momenten (bv. 'I Leave Again') zelfs door
er een authentiek westernmotief tegenaan te gooien. Zo gaat het
Californische kwartet in rechte lijn richting hartverscheurend
slotakkoord waar eerst Blanchard ('Strange Wind') en dan Shaw ('Don't
Close Your Eyes') elk op zijn/haar eigen manier nog een laatste keer
terug komt op de dramatische feiten die hen duidelijk ten zeerste
hebben aangegrepen.
Op die manier leveren Shannon & the
Clams met 'Onion' hun meest indringende en waarschijnlijk tevens
beste werkstuk totnogtoe af. Tijdens het beluisteren is het schier
onmogelijk er onberoerd door te blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten