dinsdag 27 februari 2018

Scott Yoder in Le Chaff (Brussel) op 26.02.18


De gratis maandagavondconcerten van eetcafé le Chaff in het hart van de Brusselse Marollenwijk getuigen steevast van een weldoordachte programmatie. Zo krijgt ook de uitmuntende singersongwriter Scott Yoder de gelegenheid zijn nieuwe album 'A Fool Aloof' voor te stellen aan het Belgische publiek.


Vergeleken met twee jaar geleden is in zijn begeleidingsband enkel de strak en spitant groovende drummer Giacomo Papini dezelfde gebleven. Ook in de nieuwe line up oogt het viertal enorm goed op elkaar ingespeeld wat niet alleen betekent dat ze zelfs in een piepkleine ruimte met beperkte middelen een indrukwekkende en sfeervolle totaalsound neerleggen, maar tevens dat ze in staat zijn ten allen tijde de song op de voorgrond te plaatsen, en tegelijkertijd speels en soepel kunnen omgaan met de dynamiek. Dat hun Europese maand stilaan tegen haar einde loopt is hier uiteraard niet vreemd aan. Bovendien zorgt dit ervoor dat drie nog niet verschenen, pas tijdens de huidige tour uitgewerkte en op punt gestelde songs de setlist halen.

Nadat Yoders op Europese jaren 30-films geïnspireerde stage persona met onder meer gezichtsglitter en een inktzwarte cape via een trap richting podium afdaalde, ligt de focus bij aanvang van het optreden volledig op 'A Fool Aloof'. Een heupwiegende versie van het uit de 'The Trespasser'-ep heropgeviste 'Where Are They Now?', een surferige uitvoering van 'Ways of Love' en het van een exotisch dansbaar tintje voorziene, frivole 'Back to the Story' vormen het openingstrio.

Vervolgens worden ouder en ultranieuw, gekoppeld aan meeslepend kabbelend en snedig in een dynamisch geheel verwerkt waar geregeld een krachtige gitaarsolo uitgescheurd komt en dat als een uiterst aanstekelijke symbiose van folk en jaren 70-rock kan gezien worden. Dit leidt onder meer tot een ingetogen, het publiek bij de act betrekkende versie van 'Songs to Strangers' waarna een cover van Iggy Pops 'I'm Bored' het energielevel laat boomen. Via nummers als het stompende 'Goodbye Lady Day' en het licht psychedelische 'Children's Games' werken Yoder & co zo toe naar de up-tempo afsluiter 'Where Does She Go?'

Tijdens een druk gesolliciteerde, kernachtige bisronde die met orgelpunt 'Children of the Revolution' van T. Rex Yoders glamrockinvloeden nog eens finaal in de verf zet, giet de frontman in een dramatisch moment een aanzienlijke dosis kaarsvet in zijn mond, waarna de show er definitief op zit. De uit Seattle afkomstige artiest bewees eens te meer dat het goed wonen is waar een uitstekende songschrijver en een begeesterende frontman onder één dak huizen.

https://www.facebook.com/Over-from-underground-1466055173714208/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten