Andy Bollen kon zich slechts enkele
maanden drummer van Captain America noemen, al speelde zich in die
korte tijdspanne wel net het interessantste en opwindendste stuk van
de historie van de band rond Eugene Kelly (die ongeveer een jaar
eerder Kurt Cobains zowat favoriete band The Vaselines opdoekte) af,
namelijk hun rol als voorprogramma tijdens het Britse luik van
Nirvana's Europese tour eind 1991. Doordat Bollen – hoewel fervent
muziekliefhebber – indertijd al eerder een carrière als
(journalistiek en comedy) schrijver ambieerde dan één als muzikant,
was hij niet alleen nagenoeg constant bezig alles wat op zijn pad
kwam ten gronde te analyseren, maar hield hij tevens minutieus een
dagboek bij over het hele gebeuren. Hier puurde hij ruim twintig jaar
na de feiten alsnog een boek uit.
Voor het maken van de originele
aantekeningen zocht Bollen, te midden de chaos van de uit hun voegen
barstende concerten (het is precies het moment waarop 'Smells Like
Teen Spirit op haast surrealistische wijze zijn weg naar het grote
publiek vindt), de rustigste plek voorhanden op, en die bleek bizar
genoeg steevast de backstageruimte van Nirvana, waar Cobain zich
eveneens had teruggetrokken hetzij met hetzelfde doel hetzij om te
slapen. Aldus kwam ND, zoals Cobain de auteur pleegde te noemen, in
contact met het grunge-icoon in wording op het soort onbewaakte
momenten waarop geen enkele interviewer hem ooit te zien kreeg.
Ergens voelt de auteur zich zelfs schuldig dat hij toen al met
journalistieke aspiraties zat en probeert hij voor zichzelf goed te
praten dat hij geen spion was en al zeker niet met voorbedachte rade
handelde. In het boek excuseert hij zich zelfs letterlijk bij Dave
Grohl en Krist Novoselic, voor het geval ze dit niet vinden kunnen.
De documentaire is anecdotisch,
fragmentarisch, bestaat uit uiterst interessante bespiegelingen
(geregeld met in hindsight kennis in het licht van wat later te
gebeuren staat), herinneringen en analyses en leest, geordend in
hoofdstukken naargelang de opeenvolgende optredens, als een trein.
Beschrijft Bollen sommige situaties overduidelijk als een komiek,
neemt meestentijds zijn journalistieke aard toch de overhand. De
schrijver uit Airdrie (Schotland) is immers aan één stuk door in
gedachten op zoek naar de onderliggende grond van al wat hij ziet en
hoort; of het nu gaat om songstructuren, het waarom van het succes
van Nirvana, de opbouw van een review of de dynamiek in de relatie
tussen Cobain, Novoselic en Grohl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten