vrijdag 17 november 2017

Romano Nervoso in Café Café (Hasselt) op 16.11.17

Sinds de flamboyante frontman, die van turquoise oogschaduw en een zilveren glitterbroek zijn handelsmerk maakte, zichzelf met de groepsnaam laat aanspreken en er enkele bezettingswissels werden doorgevoerd lijkt Romano Nervoso zich steeds nadrukkelijker te profileren als solo-act met begeleidingsband. En dat valt ook te verantwoorden. Met zijn natuurlijke glamrock-flair en theatrale performance trekt Romano immers niet alleen de hoofdmoot van de aandacht naar zich toe, maar zorgt hij er eveneens voor dat het flirten met het karikaturale de balans altijd richting juiste kant laat hellen. Tevens leidt hij de aandacht er wat vanaf dat de rockcliché's allerminst geschuwd worden en dat sommige nummers onderling nogal inwisselbaar over komen. 


Een slimme setopbouw zorgt, aanvattend met 'The Man/The Woman' in het Hasseltse Café Café voor een ijzersterk, furieus openingskwartier dat vooral de catchy punkrockkant van het ensemble veruitwendigt, waarna up-tempo en bluesy slepend iets meer in afwisseling worden geplaatst. De band trekt een strakke, luide en dansbare wall of sound op en geeft op de juiste momenten extra push met aanstekelijke backings. Naar goede gewoonte geeft Romano uiting aan zijn trots op zijn afkomst door een richtingaanwijzer naar thuisstad La Louvière mee het podium op te zeulen. Uiteraard zet hij ook uitgebreid zijn Italiaanse roots in de verf. Zo gaat aan het moordzuchtige 'Psicotico Blues' een praatje vooraf betreffende de Squadra Azzurra die zich deze week uitgeschakeld zag van deelname aan het WK voetbal volgend jaar.

Met onder meer 'The Feeling', 'Glamrock Christmas', 'Superstar', 'Power of Love' en 'Rocking Machine' put het vijftal hoofdzakelijk uit reeds uitgebracht werk waardoor ze nog niet al te veel prijs geven aangaande de voor februari geplande nieuwe plaat. Wel bewijst vooruitgeschoven single 'Rather Kill a Man than an Animal' ook live tot het sterkste werk van Romano Nervoso te behoren. Na een dikke drie kwartier krijgt de reguliere set een explosief orgelpunt met lijflied 'Mangia Spaghetti'.

Hier wordt al snel een vervolg aan gebreid met een bisronde die van start gaat met The Undertones' 'Teenage Kicks', een nummer dat perfect samenvat waar het muzikale project een groot deel van de inspiratie vandaan haalt. De gashendel wordt vervolgens nog een tiental minuten open getrokken, en wie nog zat te wachten op de tot 'Maria' omgedoopte bewerking van Christophes 'Aline' moet het doen met de originele versie die tijdens het verlaten van het podium door de boxen schalt. In zijn geheel zorgde Romano Nervoso op die manier voor een energieke, dynamische en theatraal meeslepende rockshow.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten