vrijdag 30 september 2016

Le Butcherettes & The Picturebooks in De Kreun (Kortrijk) op 29.09.16

Een van de spectaculairste en aangrijpendste zaalshows die we vorig jaar mochten aanschouwen was die van Le Butcherettes in Magasin 4, in de directe nasleep van de tragische aanslagen in Parijs. Neem daar nog bij dat het Mexicaans-Amerikaanse trio, dat reeds openlijke steun ontving van grootheden als Henry Rollins, Iggy Pop en de Melvins, onlangs nog de AB aandeed als opener voor At The Drive-In, en je mag het samen met ons vreemd vinden dat de band in onze contreien nog steeds niet op al te veel persaandacht kan rekenen. Niettemin waren de verwachtingen voor hun optreden in De Kreun hooggespannen.


De motor van de voor de ganse Europese tour opgetrommelde support act The Picturebooks is duidelijk Philipp Mirtschink. De door frontman Fynn Claus Grabke op een door een hele batterij effectpedalen aangedreven, akoestische gitaar gespeelde, swampy bluesriffs overstijgen immers hoofdzakelijk het clichématige bij gratie van het strakke, soms naar tribaal neigende, primitieve drumwerk. Op een beperkte drumkit (zonder snare en cimbalen) aangevuld met wat niet alledaagse percussie legt Mirtschink een opzwepende kadans neer, waar de aanwezigen moeiteloos in meegezogen geraken. Hoe meer songs de revue passeren, hoe meer wel opvalt dat Grabke zowel solerend als qua zanglijnen erg veel uit eenzelfde vaatje tapt.

Met een onder meer door 'Burn the Scab' en 'Shave the Pride' opgeluisterde, punkrock-georiënteerde aanhef grijpen Le Butcherettes de zaal vervolgens direct bij het nekvel. Teri Gender Bender strooit kwistig in het rond met vocaal akoestisch gebrachte, vaudevillerige intermezzo's, waardoor deze spilfiguur van meet af aan de aandacht volledig naar zich toe trekt; om die overigens niet meer te lossen gedurende zowat een uur. Aan een stuk door bevlogen, bij momenten bezeten, vertolkt Gender Bender gepassioneerd en theatraal een keur uit de drie op de teller staande langspelers met tevens oog voor het tweetal songs uit hun split-ep met de Melvins.

Nadat ze zich ergens halverwege de set, tijdens 'Dress Off', tussen het publiek begeeft om haar kaki overall uit te trekken, werkt de frontvrouw de rest van de wervelende show af in haar rode 'A Raw Youth'-outfit. Vanaf dat punt evolueert het optreden plotsklaps richting meer dramatische altrock, nog steeds gebracht met een ongeziene overgave, waarbij dreigende slepers als 'Witchless C Spot' moeiteloos hun plaats vinden naast een eerder springerig deuntje zoals 'The Leibniz Language'.

Dat Teri Gender Bender de hele performance lang op het podium de diepste spelonken van haar ziel naar boven brengt, krijgt alsnog een orgelpunt achteraf wanneer ze schijnbaar intuïtief een rondje langs de zaal maakt en uitgebreid de tijd neemt om elke aanwezige toeschouwer, individueel, hartsgrondig en gemeend te omhelzen. Hier staat ze alleszins met stip genoteerd in ons lijstje van interessantste, oprechtste en meest tot de verbeelding sprekende hedendaagse frontfiguren.

https://www.facebook.com/Over-from-underground-1466055173714208/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten