Op hun tweede langspeler houdt NOTS
grotendeels vast aan het beproefde recept van het zowat een jaar oude
debuut 'We Are Nots' dat postpunk, no wave en Riot Grrrl-diy
succesvol bij elkaar in de pan klutste. Al vallen er wel enkele
acccentverschuivingen te bespeuren.
Doordat de nog steeds onconventionele
synths iets minder buitensporig in de mix liggen en het viertal uit
Memphis ondertussen nog hechter voor de dag komt, wint de neergelegde
beweeglijke dynamiek die geregeld de hypnotizerende toer op gaat, aan
natuurlijke flair. Dit stelt de dames in staat de catchy hook waar
het gros van de nummers aan is opgehangen wat dieper te exploreren en
verder uit te werken, onder meer met een heel arsenaal aan nerveuze
gitaarpartijen. Opvallendste voorbeelden van deze evolutie zijn het
meeslepend dreinende titelnummer en vooral de meer dan zeven minuten
lang avontuurlijke paden opzoekende afsluiter 'Entertain Me'.
Of je nu te maken hebt met de snerpende
punkrock 'Rat King' dan wel met het op een monotoon groovende baslijn
geënte 'Inherently Low', telkens werkt frontvrouw Natalie Hoffmann
het geheel even overtuigend af met haar intens gespuide, in flarden
gebrachte poëzie. Op die manier betekent het snedige, edgy, bij
momenten vervreemdende en absoluut organisch overkomende 'Cosmetic'
voor NOTS zeker en vast een stap voorwaarts.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten