Zag het er lang naar uit dat Nots'
huidige Europese tour België zou overslaan, kreeg de tussen Rijsel
en Amsterdam openstaande dag in de kalender alsnog een Brusselse
invulling. In extremis werd het viertal uit Memphis immers als opener
toegevoegd aan de Out Loud-affiche op het dakterras van de
Beursschouwburg.
Zonder poespas gaan Natalie Hoffmann
furieus van start. Van meet af aan krijg je een opzwepende mix van
nerveuze postpunk en desolate garagesurf die inspeelt op een soort
ritmisch oergevoel, waardoor het haast onmogelijk is te blijven stil
staan. Met Hoffmanns desperaat geschreeuw en kil snijdende
gitaarsound overvalt je zowat een post-apocalyptische ervaring. Terwijl de
frontvrouw een tijdens 'Inherently Low' gesprongen snaar vervangt
improviseert de rest van de band meeslepend verder op de groove zodat
de aandacht aan één stuk door vastgehouden blijft. Ook al wordt
bijvoorbeeld bij het hieropvolgende 'Reactor' voor even een sludgy
moment ingelast, ligt het tempo quasi constant erg hoog.
Wel wordt de sfeer zelfs nog een graad
unheimlicher wanneer Hoffman de gitaar even terzijde legt en zich
achter een extra batterij toetsen plaatst. Dit levert ondermeer een
nieuw nummer op dat op Nots' geheel eigen wijze zowaar aanschurkt
tegen industrial. Vervolgens wordt de finale ingezet met wederom
jachtig pompend materiaal uit vooral recentste langspeler 'Cosmetic'
en gaat de voet niet meer van het gaspedaal. Hoewel druk
gesolliciteerd blijkt de openingsact geen tijd te resten voor een
bisronde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten